DMZ - Reisverslag uit Hué, Vietnam van onnoenpaulien - WaarBenJij.nu DMZ - Reisverslag uit Hué, Vietnam van onnoenpaulien - WaarBenJij.nu

DMZ

Door: Paulien

22 Juli 2014 | Vietnam, Hué

Gisteren hadden we een tour geboekt naar de DMZ. Onno had hierover gelezen en het leek ons een goed idee om zo wat geschiedenis (van de oorlog) mee te krijgen.

's Ochtends vroeg zaten we in de auto opweg naar dw DMZ, 1.5 uur rijden. De chauffeur sprak niet heel goed Engels, maar onderweg zouden we onze gids oppikken. Ik heb toen even de lonley planet erop nageslagen om uit te zoeken wat we allemaal konden verwachten.

Een aantal veelbelovende quotes: "Er is niet veel te zien..", "ook hier is niet veel meer van te zien.." en "de Amerikanen hebben hierna alles platgebrand..."

Onno had, naar aanleiding van het lezen van de geschiedenis, wat meer verwacht. Gelukkig kon onze gids ons veel vertellen over de oorlogen en had ze vele verhalen bij de foto's etc in het museum. Om bij het museum te komen moesten we een brug over en hier hebben we letterlijk de grens tussen noord en Zuid-Vietnam overgestoken. Het stelt vrij weinig voor, maar met de foto's, de verhalen en het bezoek aan een van de vele begraafplaatsen vonden wij dit erg indrukwekkend. Een poster met een kaart van de DMZ waarop het aantal bombardementen is weergegeven lijkt onwerkelijk. De vele verschillende soorten bommen, granaten en munitie zijn enorm.

Hierna zijn we doorgereden naar de Vinh Moc tunnels. Hier hebben zo'n 350 Vietnamezen bijna zes jaar onder de grond geleefd. Het landschap boven de tunnels barst van de kuilen, allemaal afkomstig van de bombardementen. Doordat de grond van klei was heeft de tunnel het gelukkig gehouden. We hebben een groot deel van de tunnels doorgelopen. Zelfs ik met mijn 1,68 moest op veel stukken met gebogen rug lopen, dus Onno overal (behalve bij de ingangen).

Halverwege de middag waren we weer terug in Hué. Tijd voor de lunch, want we hadden reuze trek! De specialiteit van dit stadje, bun bo, was heerlijk. Daarna hebben we nog wat rondgeslenterd door de stad. We hebben geprobeerd om de stad het voordeel van de twijfel te geven, maar het blijft in onze ogen een sfeerloze/veel te dure stad. Gelukkig vertrekken we de volgende ochtend vroeg. Op naar Hoi An, waar we inmiddels al wat goede dingen over hebben gehoord/gelezen!