Relaxxen in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van onnoenpaulien - WaarBenJij.nu Relaxxen in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van onnoenpaulien - WaarBenJij.nu

Relaxxen in Hoi An

Door: Onno

27 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

Na ons korte verblijf in Hué zijn we aangekomen in Hoi An. Dit kleine fraaie stadje staat bekend om zijn relaxxe sfeer en de vele tailors (kleedmakers). We hebben dan ook de afgelopen dagen voornamelijk gerelaxxed in deze stad. Om die reden een samenvatting van de afgelopen dagen.

We verbleven in Thanh Binh 2 hotel op de grens van het centrum. Voor slechts $ 18,- per nacht incl. ontbijt hadden we hier een redelijk goede accomodatie. Met airco in de slaapkamer was het dan ook goed te doen, ook de badkamer werd goed schoon gehouden.

Hoi An ligt net niet tegen de zee aan maar wel slechts een paar km. Voor ons was dat dan ook reden genoeg om tweemaal een scootertje te huren en zelf naar het Cua Dai strand te rijden, een ritje van ongeveer 15 min. Een scootertje huren kost hier $ 5,- per dag, en daarnaast moet je zelf tanken. Wij hadden genoeg aan 50.000 Dong benzine, wat neerkomt op EUR 1,75. Hiermee kun je gemakkelijk op en neer naar het strand.

Toen we hadden gelezen over de Cham eilanden en het idee dat je daar kon snorkelen, hebben we een tourtje geboekt. Met de bus werden we 's ochtends opgepikt bij het hotel en niet veel later stapten we in een speedboot richting het eiland. Tot zover het leuke van de trip. Na het snorkelen rondom het eiland Ko Tao in Thailand vorig jaar, wisten we hoe koraal eruit moest zien. Helaas was het koraal bij de Cham eilanden nagenoeg dood en was er dus ook niet zoveel te beleven. Het was een leuk dagtochtje, de lunch was verder prima, maar we waren teleurgesteld vanwege het snorkelen. Daarnaast zie je hier dat Vietnamezen snel geld willen verdienen. Na de lunch konden we nog 'relaxxen' tussen de tientallen speedboten die aan het strand lagen op het eiland.

Maar Hoi An heeft iets wat we tot dusver in andere Vietnamese steden nog niet hebben gezien. Het is lastig te omschrijven maar het is hier niet zo chaotisch druk. Hoewel elke Vietnamees die voor een winkel staat aan je vraagt of je iets van ze wilt kopen, genieten we toch van deze tussenstop.

De prijzen voor het eten variëren. Het gaat gelukkig maar telkens om een paar cent, maar toch. We vinden uiteindelijk een voor ons perfecte plek om te lunchen/dineren en dat was de markt. Hier was een grote hal met tal van kleine keukens. Natuurlijk probeerde iedereen om jou bij hen te laten eten. We hebben een aantal stalletjes op verschillende dagen geprobeerd en eigenlijk telkens bleek het succesvol. Erg leuk en lekker dus! Alles wat je vraagt wordt voor je neus klaargemaakt. En dan nog het mooiste; De prijzen ten opzichte van restaurants verschillen met maar liefst 20.000 tot 100.000 Dong. We hebben ons inmiddels voorgenomen om zeker nog ergens in Vietnam een kookcursus te doen, de Wonton vinden wij namelijk erg lekker!

In Hué zijn we ergens onderweg naar het DMZ café gestopt om koffie te drinken. Daar kwamen we in contact met een vlotte Vietnamees die beweerde eigenaar te zijn van een tailor-winkel in Hoi An. Wij natuurlijk achterdochtig maar we namen zijn kaartje uiteindelijk aan en zouden hem opzoeken in Hoi An. Dat hebben we dan ook gedaan en het bleek letterlijk 30 meter van ons hotel te liggen.

Alles wat je hier wilt, kan voor je gemaakt worden. Je kiest een bepaald model, je kan kiezen tussen tal van kleuren en patronen en na het maken van een goede prijs kon je het de volgede dag ophalen. Ik wilde wel een blazer laten maken en zonder dat we het door hadden viel ons oog op een duurdere stof. En toen begon het onderhandelen. Wij bleven redelijk stellig over ons budget, dat natuurlijk voor hen niet bespreekbaar was. Na een onderhandeling van ongeveer 15 min kwamen hadden we volgens ons een goede deal. De maten werden opgemeten en we na een kleine aanbetaling konden we de blazer volgende dag ophalen om te passen.

We hadden verwacht dat alle tailors hier in Hoi An alles bij dezelfde fabriek laten maken. Je ziet veel vergelijkbare modellen op verschillende plekken. Vandaag zijn we door kleine straatjes waar touristen nauwelijks komen, gelopen. Daar kwamen we langs verschillende kleine fabriekjes waar zo 20 man kon werken aan op maat gemaakte pakken/jassen/etc. We mochten er even binnenkijken en het is toch echt zo; alles wordt hier vanuit de opgemeten maten geknipt, genaaid en gestreken.

Ook schoenen kun je hier laten maken. Eveneens zelfde verhaal; je kiest een model, de kleuren, je onderhandelt over de prijs en de volgende dag is het klaar. Paulien en ik kwamen langs een schoenenwinkel waar we voor de verandering niet meteen achterna werden gezeten door een verkoopster met de woorden "we have many colours, we can make your size, you buy for me?, Happy hour now, We have cheap prize." Nee dit winkeltje was gewoon zoals wij westerse mensen het verwachten. Wij kijken en vergelijken en als we vragen hebben dan lopen we naar de verkoopster toe.

En zo lieten Paulien en ik , onze voeten aanmeten, kochten we beide voor een voor ons schappelijke prijs sandalen voor Paulien en een paar nette schoenen voor mij. De volgende dag konden we ze al ophalen. Voor diegenen die ooit langs Hoi An komen, hierbij de naam en het adres van deze winkel:

An Nam Shoes - 647 Hai BA Trung Str - Hoi An

Onze laatste dag in Hoi An hebben we touristische dingetjes bezocht. Een Chinese brug, wat musea, niet echt spannend maar wederom redelijk relax.

We zijn een dag langer in Hoi An gebleven. Dit omdat de bus waarmee we naar Nha Trang zullen reizen, helaas al was volgeboekt voor de volgende dag. Zo meteen stappen we in de sleepingbus en maken we ons gereed voor een busreis van minimaal 14 uur!