Laatste dag Sa Pa en dan terug naar Ha Noi - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van onnoenpaulien - WaarBenJij.nu Laatste dag Sa Pa en dan terug naar Ha Noi - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van onnoenpaulien - WaarBenJij.nu

Laatste dag Sa Pa en dan terug naar Ha Noi

Door: Onno

19 Juli 2014 | Vietnam, Sa Pá

's Ochtends waren onze schoenen gelukkig droog. Omdat we gister vrij vroeg op de homestay aankwamen, hebben we direct onze schoenen in de zon gezet om te laten drogen.

Vandaag hebben we een nabij gelegen dorp bezocht. Hemelbreed waarschijnlijk minder dan 5 km bij ons vandaan, maar met hellingen van 10-45% en volle zon (35 graden) was het keihard afzien.

We hebben meerdere malen moeten stoppen om even bij te komen, zelfs de gids had het benauwd.

Op meerdere plekken heeft de lokale bevolking met bamboe 'leidingen' aangelegd om het bron/regenwater te sturen. Zo zie je hier en daar straaltjes water uit een berg komen, wat opzich fijn was, want zo konden we daar even afkoelen.

Toen we uiteindelijk aankwamen in het dorp dat bovenop de berg lag, had eigenlijk niemand nog puf om er rond te kijken. We waren blij dat we even konden zitten. Man wat een prestatie :)

Het is en blijft grappig hoe Vietnamezen zichzelf kunnen voorzien. Zo zijn er kleine schuurtjes gebouwd waar een varken in ligt of een waterbuffalo. Maar ook zien we op verschillende plekken kippen met kuikens lopen. In die zin lijkt hier alles zelfvoorzienend.

Al gauw besluiten weer af te dalen, wat velen malen sneller gaat dan naar boven:). Toch is dit ook nog best zwaar, mede omdat elke stap die we doen, onze tenen (waar we de blaren hebben) tegen onze schoenen aan botsen. Met het uitzicht wat we hebben is dit het zeker waard.

Onderweg lopen we nog over een brug die over een rivier loopt. We besluiten nog even af te koelen bij de rivier en na ongeveer 15 minuten lopen we het laatste stukje terug naar de homestay.

We zullen hier na de lunch worden opgepikt, om ons terug te brengen naar Sa Pa. Van hieruit zal de sleeping bus ons terugbrengen naar Ha Noi.

We zien in het bergdal dat er een fikse regenbui onze kant op komt en onze gids geeft al aan dat we waarschijnlijk een stukje achterop de motor moeten ipv in de bus, gezien de bus niet bij het dorp kan komen als het zoveel regent. En zo geschiede.

Omdat naast onze homestay ook een andere homestay ligt waar ongeveer 15 man verblijven, moeten uit alle hoeken van het dorp, motors worden opgetrommeld om ons allemaal naar het hoger geleden dorp te brengen. Wat een hels maar enorm gaaf ritje was dat. Ik ging zelf voorop en we reden erg snel de berg op.

Bovenaan in het dorp zijn we in een busje verder gereden naar Sa Pa. Hier kwamen we terug in het hotel waar we 3 dagen geleden zijn begonnen. Na het opfrissen in het hotel en het diner erna, zijn we naar de sleeping bus gegaan.

We rekende uit dat als de bus om 18:00 uur zou vertrekken, we om 04:00 uur in Ha Noi zouden aankomen. Dat zou wel erg vroeg zijn maar we konden het ons ook niet voorstellen...